|
|
|
Bourgeois Caravans van BOCC Leden
|
Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.
|
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
Zeldzame Bourgeois B43 - Toilet / Wasruimte aan Voorkant - Middenkeuken Chassis-nr: 121164
|
Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.
|
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
Bourgeois Brochures - Types B36 / B43 / B50
|
Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.
|
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
Bourgeois Folder - Type B36
|
Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.
|
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
|
De Bourgeois B50/B500 Pullman - Hoeveel werden er ooit van gebouwd?
|
1966 (3) (4?)
|
1967 (8)
|
1968 (6) (7?)
|
1969 (3) (4?)
|
1970 (3) (4?)
|
1974 (1)
|
132666
|
139267 () (UK)
|
143068 (UK)
|
147869 ( NL)
|
148769 (*)
|
152474 (°)
|
134866 (Theater De Tartaren)
|
139367
|
145168
|
147969 (?)
|
148869 (*?)
|
|
134966 (?)
|
139467
|
145268
|
148069
|
148969 (*)
|
|
135066
|
140667
|
145368
|
148669
|
150270
|
|
|
141367
|
145468 (?)
|
|
|
|
|
141467 (omgeb. koffiebar)
|
145568
|
|
|
|
|
141567
|
XX7768 (2e eerste cijfers onleesbaar, waarsch. 147768)
|
|
|
|
|
141667 (NL)
|
|
|
|
|
|
klik op de onderlijnde chassisnummers voor meer informatie
* chassisnummer niet conform bouwjaar: waarschijnlijk chassis gebouwd eind van het jaar, opbouw begin volgend jaar? Niet geweten of nog bestaand... ? Niet geweten of ooit gebouwd, wel ontbrekend chassisnummer in vermoedelijk opeenvolgende produktierij... ° B500 variant (20 cm bredere uitvoering, slechts 1 exemplaar van gebouwd)
|
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
HydraKup ATE Hydraulisch Remsysteem
|
Het ATE resmsysteem “HydraKup” werd ontwikkeld om de remdruk van het circuit van de auto over te brengen op de aanhanger. Een misverstand daarbij is dat niet het remoliecircuit wordt afgetakt, maar enkel de druk in dat circuit. Er wordt dus quasi een “omgekeerde mastercilinder” gemonteerd op de auto, die door middel van een connector een APART oliecircuit op de aanhanger aanstuurt. De “omgekeerde mastercilinder” drukt in de connector op de pen van de mastercilinder van de aanhanger. Grote voordeel is daarbij dat de aanhanger enkel dan remt als ook de auto remt. Wat dus bij verkeer in de bergen en vooral bij een afdaling een groot pluspunt is tov een oploop remsysteem! Een oploop remsysteem kan de remmen snel doen warm lopen...
Daarom wordt nu een moderne electrische versie van deze HydraKup toegepast op moderne aanhangerremsystemen dmv een electronische sensorunit in de auto, die de vertraging en nog een paar parameters doorgeeft aan de aanhanger, die daardoor autonoom beslist wanneer en hoeveel remkracht er wordt ontwikkeld. Een electrisch aangedreven pomp levert de hydraulische remdruk in het aanhangersysteem. Dat dit kan gecombineerd worden met een anstislingersysteem laat zich al raden, want de remdruk links en rechts kan aangepast worden als de aanhanger begint te slingeren... Meer info? http://elektrischeremmen.nl/producten/elektrisch-remsysteem/
Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg...
|
 
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
Foto’s ter beschikking gesteld door de Familie Bourgeois
|
Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
Kamperen in een Klassieker
|
Artikel in HLN 17/08/08
Kamperen met een klassieke caravan zit in de lift. "In amper zes jaar groeide het aantal clubleden van 15 tot meer dan 100", vertelt Robert 'Bob' Desmedt uit Zedelgem, voorzitter van de Belgische Oldtimer Caravan Club (BOCC). Hij en Yvette zijn verknocht aan hun 'bolleke', een Bourgeoiscaravan van Belgische makelij uit 1967.
Klik HIER of op de foto voor de link

|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
Informatie
|
(uit het boek: "Caravannen door de tijd", H. Kroon) De twee broers Rene en Robert Bourgeois runnen samen een carrosseriebedrijf in Oostende (nvdr: Deze informatie is niet correct. Het gaat hier om vader en zoon). Vooral Rene heeft belangstelling voor caravans, maar de meeste spreken hem qua vorm niet aan. Daarom ontwikkelt hij in de vijftiger jaren een machine waarmee alluminium platen in elke gewenste vorm kunnen worden geperst. In 1960 verschijnt het eerste prototype van de Bourgois B36, 3.60 m lang en gemaakt van zes geperste, aan elkaar gelaste delen alluminium (nvdr: deze informatie is niet correct: de delen zijn met elkaar verbonden dmv klinknagels). Het resultaat is een fraaie, goed afgeronde caravan die 500 kg weegt. Zelfs het meubilair is gemaakt van alluminium, bekleed met een laagje kunstof (zgn. Skinplate). In 1961 gaat Bourgeois in op het voorstel van de Franse bouwer Sterckeman om de caravans daar te assembleren. De delen worden in België geperst en naar Frankrijk getransporteerd, maar bij Sterckeman ontbreekt het aan voldoende vaklui voor het in elkaar lassen. Mijn Belgische collega Paul Descamps schrijft daarover: "Na een kleine twee jaar klungelen wordt de samenwerking beeindigd".
In 1962 staat deze, technisch gezien, bijzonder interessante caravan voor het eerst op een Nederlandse tentoonstelling en trekt veel bekijks. Goedkoop is hij niet, fl.6450,- incl. een hydraulisch remsysteem. In de daarop volgende jaren komen er diverse nieuwe indelingen voor de B36 bij, die dan meteen allemaal fraaie namen krijgen, zoals "Zephyr", "Prima Donna" en "Familia".
(uit: Larousse Universel uitg. jaar 1922 J - samengevat/vertaald: Koen Callens) Zephyr komt van "Zephyros" (Oud-Grieks) en betekent "licht en goed". Zephyr is een zacht en fris briesje tijdens de zomer. Mythologisch: personificatie, godheid van de westenwind. De Lentebode.
Pas in 1966 is er werkelijk groot nieuws te melden. Er komen een B 43 en een B 50, met een opbouwlengte van respectievelijk 4.30 m en 5.05 m. Daarvoor worden ook welluidende namen bedacht als "Amazone" en "Pullman". Het grootste model, de Pullmann weegt 760 kg. De jaarproductie ligt tussen 100 en 150 caravans. Na 1970 wordt de concurrentie steeds sterker en blijkt de forse prijs van een Bourgeois voor veel mensen een bezwaar. De laatste caravans verlaten in 1975 de fabriek.
De volgende informatie is uit het boekje: CARAVANS van Alkenreeks no: 106 Alkmaar, samengesteld door: G.M. v/d Mark. (gegevens zijn van de Nederlandse markt, wellicht levering in België anders)
Bourgeois B36 Modellen 1965
|
B36
|
Lengte
|
Breedte
|
Gewicht
|
SlaapPl.
|
WC
|
NL fl.
|
Zephyr 1
|
3,60 m
|
1,98 m
|
530 kg
|
3 (4 met hangbed)
|
-
|
7200
|
Zephyr 2
|
3,60 m
|
1,98 m
|
530 kg
|
3 (4 met hangbed)
|
-
|
7325
|
Familia 1
|
3,60 m
|
1,98 m
|
530 kg
|
3 (4 met hangbed)
|
-
|
7425
|
Familia 2
|
3,60 m
|
1,98 m
|
530 kg
|
3 (4 met hangbed)
|
-
|
7545
|
Prima Donna
|
3,60 m
|
1,98 m
|
530 kg
|
3 (4 met hangbed)
|
-
|
7995
|
Prima Donna T
|
3,60 m
|
1,98 m
|
530 kg
|
3 (4 met hangbed)
|
X
|
8375
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
|
BS 36 Sterckeman - 1960 de eerste caravan ter wereld uit gestanst aluminium
|
Artikel uit "De Caravan", voorloper van de Kampeer en Caravan Kampioen (KCK) - ANWB - Okt-1960
|
nvdr: de eerste versies van de B36 werden idd. geassembleerd bij Sterckeman. Toen nadien bleek dat de afwerking (o.a. de afdichting van de naden en de algehele afwerking) niet aan de door Bourgeois gestelde eisen voldeed, werd de samenwerking met Sterckeman al spoedig beindigd... Hieronder een tekst, die naar we vermoeden, bij de KCK als “promotekst” vanuit de Sterckeman fabrieken werd doorgestuurd. Er wordt hierbij gesuggereerd dat het gros van de ontwikkeling vooral bij Sterckeman gebeurde, in samenwerking met Bourgeois, wat allicht totaal onjuist is. Daarom het betwistbare onderdeel van deze tekst hieronder cursief. Bovendien staat er nog een kapitale fout in dit artikel: geen enkele van de wanden van een Bourgeois caravan is ooit “gelast” geweest...
|
De nieuwste Sterckeman, welke in samenwerking met de Belgische expert Bourgeois werd ontwikkeld, kan beschouwd worden als een revolutie in de moderne caravan fabricage, wij stellen u deze wagen nu reeds voor, hoewel men zelfs voor de Franse binnenlandse markt nog maar nauwelijks met de serie-productie heeft kunnen beginnen, nadat de lof voor het eerste prototype van alle kanten werd toegezwaaid en met gerechtvaardigde trots in ontvangst werd genomen. Met dit type werd het aantal bouwelementen tot het absolute minimum beperkt, juist zoveel als bij het gebruik van vrijdragende bouw nodig en verantwoord is, in totaal zes stuks.
Ruim zeven jaren werden door het bekende Franse huis aan de studie en de voorbereiding van dit prototype gewijd, die, het zij terloops opgemerkt, het niet geringe bedrag van een slordige 100 miljoen oude franken gekost hebben. Het moet gezegd worden, de inspanning werd beloond, want Sterckeman is nu in de gelegenheid de serie modellen van de BS 36 dezelfde garantie van 3 jaren mee te geven, die voor het merk Sterckeman al sinds jaar en dag bij de “normale" productie gebruik was. Voor het komende seizoen 1960-1961 werd voorlopig genoegen genomen met een planning van 350 stuks. De andere, ook in Nederland reeds bekende typen Sterckeman wagens worden onverminderd en onveranderd in de productie gehouden.
De BS 36 is in menig opzicht modern en vooruitstrevend om niet te zeggen voor het ogenblik zelfs uniek in zijn soort. De uit zes delen bestaande opbouw -de bodem, het dak, de voor- en achterwand en de twee zijwanden- zijn vervaardigd uit Duralinox aluminium-plaat. Gezien het geringe aantal elementen mag men de zijwanden in de opmerkelijke maten van 3,60m X 1,90m een prestatie van de eerste rang noemen.
Deze buitenwanden zijn aan eikaar gelast en vormen aldus ten een naadloze carosserie van buitengewone stevigheid, die bovendien licht is, omdat er geen behoefte meer bestaat aan verstijvende delen of aan andere hulpmiddelen ter ondersteuning van de opbouw. De deur wordt volgens het principe van de autodeur ingehangen. De opbouw rust op het voor Sterckeman klassieke stalen chassis van U-profiel. De onafhankelijk geveerde wielen van de BS 36 zijn aan twee armen, die in "silent-blocs" zijn bevestigd, opgehangen. De spirraalveren, die hier gebruikt worden, functioneren onafhankelijk van de druk, welke erop wordt uitgeoefend, zonder dat het veervermogen daaronder lijdt. Dit heeft tot gevolg, dat zij zich aan het gewicht van de caravan aanpassen en niettemin op behoorlijke wijze hun verende functie vervullen, hetgeen aannemelijk maakt dat dit systeem een goede wegligging biedt.
De bekleding van het interieur bestaat uit panelen van geplastificeerd fiberweefsel, die afwasbaar zijn, bestand tegen een stootje en toch decoratief. Tussen de beide wanden wordt het schuimplastic materiaal “styropor” als isolatie gebruikt.
Nog is het voorbarig, om nu iets te vermelden over de mogelijke variaties die in dit type nog zullen verschijnen. op dit ogenblik wordt gebouwd zoals uit bijgaande afbeeldingen blijkt. Een tweed uitvoering met WC-ruimte, staat op papier klaar.
De BS 36 wordt geheel gereed voor gebruik afgeleverd, voorzien van gas- ...
|
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
|
Weetjes over de familie Bourgeois
|
door Bob Desmedt, erevoorzitter BOCC
|
Na lang wachten en aandringen, heb ik eindelijk de bronzen wieldop van een koets uit de jaren eind 1800 en begin 1900 op de kop getikt. De koets heb ik niet, maar op de wieldop staat "Th Bourgeois Stalhille" en dat deed bij mij een belletje rinkelen, vandaar mijn verslagje.
Theophiel Bourgeois was de dorpssmid van Stalhille en s'winters in de kalme periode bouwde hij koetsen voor de landbouwers. Zijn zoon Rene die aanvankelijk bij zijn vader werkte, zag door het opkomen van de autos, het niet meer zitten om verder koetsen te bouwen. Hij starte een carrosseriebedrijf in Oostende en zijn broer Gaston werd er meestergast. Na een uitstap met een gehuurde caravan, had hij zoveel minpunten en gebreken ontdekt, dat hij besloot er zelf een te bouwen. Rene ontwierp een caravan uit geperst aluminium van 1,2 mm dikte. Alle pannelen, zowel bodem, dak, zijwanden als voor en achterkant zijn uit de zelfde legering vervaardigd en aan elkaar geriveerd, zonder tussenkomst van enig geraamte. Een revolutionnaire constructie die gebazeerd is op de bouw van vliegtuigen. De zijdeur is daar een sprekend kenmerk van. De meubels zijn vervaardig uit geperst skinplate van 1mm dikte, die aan een zijde bekleed was met een P.V.C. film. De ophanging bestond uit onafhangkelijke wielen, vering met veranderlijke buigzaamheid en voorzien met hydraulische schokdempers met dubbel effect. Op het naamplaatje staat "Carrosserie R Bourgeois Oostende". Veel mensen denken dat Rene en Robert gebroeders waren, het was vader en zoon. De R is van Rene die later opgevolgd werd door Robert. Dus, die R mocht blijven staan op het plaatje. Na zijn actieve loopbaan liet hij de zaak over aan zijn zoon Robert. Eind 1972 verliet de laatste Bourgeois caravan de fabriek, of toch niet! De oorzaak waren de te hoge kosten om de uitstekende kwaliteit te kunnen garanderen, maar vooral de concurentie van de lageloonlanden werden er te veel aan. Tot zijn pensioenleeftijd heeft hij ADRIA caravans verkocht en zijn vrouw Frieda runde een zaak in trekkersuitrustingen.
Wat weinigen weten. Een koppel uit het onderwijs, wilde kost wat kost nog een Bourgeois kopen. De productie lag stil, maar Robert had nog wel het een en ander liggen. Die mensen hebben er zeven maanden moeten op wachten, maar het resultaat was een pareltje, zeg maar een achterkomertje van 1973. Hoe kan ik dat weten? Heel simpel, die caravan heb ik gekocht rond 2005 om op de beurs van Roeselare te staan. Die werd aangekocht door een garagist uit Westvleteren, die hem nog steeds in zijn bezit heeft. Onvergetelijk is ons BOCC treffen op 24/09/2011 in Jabbeke, met als thema "Bourgeois caravans". Er stonden er drie en dertig. Ook de kinderen van Robert: Ann, Filip, Greet, en Rik Bourgeois kwamen ons bezoeken samen met een aantal ex-werknemers, die uiteraard allemaal in de bloemetjes gezet werden. De opendeur was buiten alle verwachtingen. De pers en Focus TV zorgden voor de nodige aandacht voor de BOCC. Bedankt Theophiel, Rene, nonkel Gaston en Robert, voor al het moois dat julie verwezenlijkt hebben. We zijn er trots en zuinig over. Bob
|
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|
|
Eurosong for kids 2013 : Wie Wordt Junior 2013? KETZ - Donder
|
In de opnames van deze videoclip voor "eurosong for kids" is de B36 Zephyr 2 van Steven Motte te bewonderen
|
|
terug naar boven? terug naar de snelle links?
|
|