Fabrikant uit België - Oostende, actief van 1960 tot 1975. Meer Info onderaan pagina.
Deze groep werd opgestart om eigenaars van Bourgeois caravans samen te brengen en allerhande informatie te delen. Alle landen/talen zijn welkom, dus laat dit geen obstakel zijn! Indien nodig kunnen we voor vertaling verzorgen!
Naar de Facebook pagina: " BOURGEOIS Caravan Group"
Weetjes en Foto's van de Familie BOURGEOIS
KLIK
Artikel 1960 - BS 36 - by Sterckeman
KLIK
Brochure van Bourgeois B36 - B43 - B50
KLIK
Brochure van Bourgeois B36 - B43 - B50 met B43 SAPHIR
KLIK
Foto's Bourgeois B43 Saphir Toilet-Wasruimte Voorzijde - Midden-keuken
KLIK
Folder van Bourgeois B36 ZEPHYR - B36 FAMILIA - B36 PRIMA DONNA
KLIK
Faktuur van Bourgeois B36
KLIK
"Kamperen-in-een-klassieker"
Artikel in Het Laatste Nieuws op: HLN.be 17 aug 2008
KLIK
Verslag / Foto's Restauratie B36 (Daniël Helsen) als HTML:
KLIK
Verslag / Foto's Restauratie B43 (Jan De Cooman) als HTML:
KLIK
Verslag / Foto's Restauratie B43 (Jan De Cooman) als PDF bestand:
KLIK - (4 MB)
De laatste 2 cijfers van de chassisnr = het bouwjaar
Nog een tip van Johan Gies:
Tot ergens 1966 waren de Bourgeois ramen hoger geplaatst,
je ziet dat aan de aluminium bagetten die doorlopen. Nadien zijn de ramen (op vraag van de klant) lager geplaatst en loopt de baget niet meer door want het raam onderbreekt de baget.
Opstelling van de B50 (Johan Gies) en de B43 en B36 (Jan De Cooman) als een Remake.
KLIK op foto voor grotere foto en de orginele van de Fam. Bourgeois.
Bourgeois B36
- Zephyr 2 DIN - 1962
Daniël Helsen
Meer foto's en Grotere Foto's
Restauratie Verslag en Foto's
KLIK
- (818 KB)
Bourgeois B50 Pullman - 1970
18 stuks van gemaakt
Piet Quataert
B50 is bijna in orde…
Oplooprem, electriciteit,…
Nu interieur wat opfrissen
Bourgeois B50 Pullman - 1967
18 stuks van gemaakt
Johan Gies
Bourgeois B43 Amazone - 1965
Marc Vandevoorde
& Patriz Rossetti
Bourgeois B43 Amazone 2 - 1967
Bourgeois B36 Prima Donna 1970
Jan De Cooman - E-mail
Restauratie B43, met o.a. de herstelling
van een ingezakt plafond.
naar foto's restauratie KLIK
als PDF bestand: KLIK
Bourgeois B50 Pullman - 1969
18 stuks van gemaakt
Erika Folie & Bart Muylle
Bourgeois B36 Zephyr 2 - 1961
Koen Callens & Kristel De Bie
Uitvoering: 2 Din (2 "dinettes")
3 Personen
(4 met optioneel hangbed)
volledig uit aluminium
(chassis: staal)
gewicht: 550-600 kg MTM: 750 kg
lengte opbouw: 3.60 m
totale lengte: 4.75 m
hoogte: 2.25 m (1.90 binnen)
breedte: 1.98 m (1.90 binnen)
Bourgeois B43 Zephyr - 1970
Bob Desmedt & "Tante" Vit
uitgerust met:
Hydraulisch Remsysteem G.D.W.
KLIK voor Grotere Foto's
E-mail:
Bob Desmedt & "Tante" Vit
Bourgeois B36 Familia 2 - 1967
"Bolleke"
Bob Desmedt & "Tante" Vit
E-mail:
Bob Desmedt & "Tante" Vit
Bourgeois B36 Zephyr 2 - 1961
Bourgeois B43 Nomade - 1968
Bourgeois B36 - 1970
Bourgeois B36 Zephyr 2 - 1965
Bourgeois B36 Zephyr 2 - 1972
Restaureren - Voor & Na Foto's
KLIK
Bourgeois B43 Nomade - 1970
nog enkele Foto's
KLIK HIER
Bourgeois B36 Zephyr 2 - 1963
Bourgeois B36 Prima Donna - 1965
Bourgeois B36 Zephyr - 1970
(uit het boek: "Caravannen door de tijd", H. Kroon )
De twee broers René en Robert Bourgois runnen samen een carrosseriebedrijf in Oostende. Vooral René heeft belangstelling voor caravans, maar de meeste spreken hem qua vorm niet aan. Daarom ontwikkelt hij in de vijftiger jaren een machine waarmee alluminium platen in elke gewenste vorm kunnen worden geperst. In 1960 verschijnt het eerste prototype van de Bourgois B36, 3.60 m lang en gemaakt van zes geperste, aan elkaar gelaste delen alluminium. Het resultaat is een fraaie, goed afgeronde caravan die 500 kg weegt. Zelfs het meubilair is gemaakt van alluminium, bekleed met een laagje kunstof (zgn. Skinplate). In 1961 gaat Bourgois in op het voorstel van de Franse bouwer Sterckeman om de caravans daar te assembleren. De delen worden in België geperst en naar Frankrijk getransporteerd, maar bij Sterckeman ontbreekt het aan voldoende vaklui voor het in elkaar lassen. Mijn Belgische collega Paul Descamps schrijft daarover: "Na een kleine twee jaar klungelen wordt de samenwerking beëndigd".
Artikel 1960 - BS 36 - by Sterckeman KLIK
In 1962 staat deze, technisch gezien, bijzonder interessante caravan voor het eerst op een Nederlandse tentoonstelling en trekt veel bekijks. Goedkoop is hij niet, fl.6450,- incl. een hydraulisch remsysteem. In de daarop volgende jaren komen er diverse nieuwe indelingen voor de B36 bij, die dan meteen allemaal fraaie namen krijgen, zoals "Zephyr", "Familia" en "Prima Donna".
UIT: Larousse Universel uitg.jaar 1922 J - (samengevat/vertaald: Koen Callens)
Zephyr komt van "Zephyros" (Oud-Grieks) en betekent "licht en goed".
Zephyr is een zacht en fris briesje tijdens de zomer.
Mythologisch: personificatie, godheid van de westenwind. De Lentebode.
Pas in 1966 is er werkelijk groot nieuws te melden.
Er komen een B 43 en een B 50, met een opbouwlengte van 4.30 m en 5.05 m.
Daarvoor worden ook welluidende namen bedacht als "Amazone" en "Pullman".
Het grootste model, de Pullmann weegt 760 kg. De jaarproductie ligt tussen 100 en 150 caravans.
Na 1970 wordt de concurrentie steeds sterker en blijkt de forse prijs van een Bourgois voor veel mensen een bezwaar.
De laatste caravans verlaten eind 1972 de fabriek.
De volgende informatie is uit het boekje:
CARAVANS van Alkenreeks no: 106 Alkmaar, samengesteld door: G.M. v/d Mark.
(gegevens zijn van de Nederlandse markt, wellicht levering in België anders)
B36 | Lang | Breed | Gew | sl.pl | WC | NL fl. |
---|---|---|---|---|---|---|
Zephyr 1 DIN | 360 | 198 | 530 | 4 | nee | 7200 |
Zephyr 2 DIN | 360 | 198 | 530 | 4 | nee | 7325 |
Familia 1 DIN | 360 | 198 | 530 | 4 | nee | 7425 |
Familia 2 DIN | 360 | 198 | 530 | 4 | nee | 7545 |
Prima Donna | 360 | 198 | 530 | 4 | nee | 7995 |
Prima Donna T | 360 | 198 | 530 | 4 | ja | 8375 |
uit een folder van Bourgois (DIN = dinette = tafel)