Home  
Andere Kampeermiddelen Aparte Combinaties Uit een Oude Doos Postkaarten Foto's ECCR  
Restauraties  
Caravans Info
A-B-R Adria Airstream Apache Avondale Baillou BIOD Bourgeois Brüderchen Caravelair Casita Chateau Cheltenham Chollet Confort Constructam Constructam New Gen Constructam Concept Coussement Digue Eccles Eicker Eriba Esterel Falter Fendt Fisher Fleurette Foorwagen Van Geesd Goliath Graziella Heinink Hirondelle IT Jarino Kema KIP Maillet Metabil MKP Mostard Munsterland Notin Otten PAF Predom QEK Rieffe CAR De Reu De Roeck Rosart Safari Servaye Souveraine SMV Sprite Suleica Tabbert Tembo La Tortue Vancar VFW Volkswagen WA-WA Wesley Westfalia Wilk WIMA Zelfbouw  

Eicker

Fabrikant uit Duitsland, begin jaren 60
in 1967 gefuseerd met KIEL Welbumler, tot: T.E.C.www.tec-caravan.de/ Die CMC Caravan ist eine Holdinggesellschaft, zu der neben den bekannten Caravan- und Reisemobilherstellern Dethleffs, LMC, Sunlight und TEC auch der international sehr erfolgreich tätige Reisemobilvermieter McRent gehört.

Klik voor : Brochure 1965   (www.caravan-museum.de)
 
Klik voor : Brochure 1966   (www.caravan-museum.de)

Eicker 380
Eicker 380 N - 1965
 

 
L: 3.80m • B: 2.10m • L-Tot: 4.90m
G: 610 kg • As: 850 kg •
Staalgeveerd
Glasfyber Polyester

Eicker 380
Eicker 380 -
 

 
Klik voor : meer F O T O 's
 

Eicker 380
Eicker 380 -
 

 

I n f o r m a t i e

Geschiedenis (van de website: www.tec-caravan.de/)

Begin in een voormalige kazerne.
Het begint in een voormalige kazerne in Duisburg, als in 1957 de eerste caravan gebouwd wordt. Met de "Weltbummler", waarvan de serie nog altijd bestaat, wordt de firma van Erwin Kiel opgericht. Tegelijk treedt Wolfgang Thrun, 1e verkoper toe in de Firma en zijn initiaal T zal later grote betekenis krijgen. Want in 1962 neemt hij de firma over en noemt het vervolgens "Kiel-Reiseanhänger-Nachfolger". In de volgende jaren plant hij de verhuizing van de firma, een deel van de productiewerkplaats en de onderdelencentrale naar Mülheim.

In 1967 vindt er een fusie plaats tussen de firma’s "Kiel-Reiseanhänger-Nachfolger" en "Eicker-Wohnwagen" uit Tönisvorst, vanaf dat moment krijgt men de naam Thrun Eicker KG. Sindsdien staan op de vrijetijdsvoertuigen de initialen t.e., T van Thrun en E van Eicker. Kort na de fusie wordt de totale productie verplaatst naar Tönisvorst-Oedt aan de Niederrhein. Sinds begin van de 70-er jaren wordt daar de serie "King" geproduceerd, die met een onderbreking en naamsverandering tot de huidige Travel King geleid heeft.

Fusie met Hymer
1970 nemen Wolfgang Thrun en Jakob Eicker, vennoten van de Thrun Eicker KG, de firma Dethleffs in Isny over en richten daarmee de CMC op. De verandering van de Thrun Eicker KG in een GmbH vindt plaats in 1973. Tegelijk wordt de zelfstandige vennootschap t.e. caravan GmbH opgericht. In 1980 vindt de fusie tussen de firmagroepen Thrun Eicker GmbH, t.e. caravan GmbH en de firma Hymer GmbH plaats. Daarmee bevinden zich in de CMC alle merken van de nieuwe firmagroep.

In 1981 wordt het tot dan bekende firmalogo t.e. veranderd in T.E.C. Vanaf 1983 vindt de productie in de fabriek van de firma Dethleffs in Isny plaats. In coöperatie met SIR/Tournon wordt de King intussen in Frankrijk geproduceerd. Als in 1991 LMC door de heer Hymer wordt gekocht, wordt twee jaar later geleidelijk de productie van T.E.C. naar Sassenberg verplaatst. In 1995 vestigt zich ook het verkoopkantoor vanuit Mülheim in Sassenberg en daarmee is de verhuizing compleet.

Productieuitbreiding en vooruitgang
In 1997 wordt het productieassortiment uitgebreid. Niet alleen de serie "Tour" komt erbij, maar ook in de kampeerautomarkt wordt met de RoTEC Alkoof gestart. De invoering van de kampeerauto op de markt ontwikkelt zich zo succesvol, dat de serie met halfintegralen uitgebreid wordt. De kampeerauto instapserie FreeTEC is in 2003 geboren en het jongste lid van de familie zijn sinds dit modeljaar de van AdvanTEC, de integraal I-TEC en de busmodel K-TEC.

Sinds het modeljaar 1996/97 kiezen steeds meer camperaars voor een T.E.C. Dat kan men zien aan de constante en duidelijk groeiende productieaantallen van campers als ook caravans. Sinds 2006 is er een T.E.C. camperclub in Duitsland. Ook in andere landen zoals Zweden hebben zich T.E.C. clubs gevormd. Het constant groeiende marktaandeel in de Europese landen voert tot een exportaandeel van inmiddels meer dan 50 procent. Door de doorontwikkeling van indelingen, techniek en design is T.E.C., sinds jaren, verzekerd van deze marktpositie en bouwt deze verder uit.

Vandaag staat T.E.C. als merk voor jonge actievelingen en voor degene, die in hun hart jong en actief gebleven zijn. Dat drukt de slogan "Vrije tijd actief beleven" uit – een aanmoediging, actief, gezond en onafhankelijk te leven en te reizen.

EICKER Type 345

Eicker 345 Eicker 345

Eicker Wohnwagenwerk, Kempen/Niederrhein

Außenwände POLYESTER glasfaserverstärkt, spiegelglatt.
Dem Besitzer eines kleinen Zugwagens auch noch ein schönes Heim auf Rädern zu schaffen und keinen Gepäckschlepper, war der Gedanke bei der Konstruktion dieses kleinen Wohnwagens aus dem EICKER - WOHNWAGENWERK -
4156 Oedt/RHLD. Ruf Kempen/NDRH. 2166


Geeignet für alle Wagen, die ungebremst über 500kg ziehen dürfen. Weiterhin für alle Wagen, die gebremst 800kg ziehen dürfen.
Der EICKER-Reisewohnwagen Modell 345 ist ein sehr geräumiger Wagen mit rund 7 m² Wohnfläche. Besonders hervorzuheben ist das seitliche Ausstellfenster über der Küche und der eingebaute Luftschacht. Dadurch können Schwaden und Kochdünste sofort nach außen abziehen. Die großen Stauräume im Bug und Heck haben ein großes Fassungsvermögen.


Natürlich vollisoliert und winterfest


Gebügelte Wäsche, Oberhemden und Pullover können Sie dort bequem unterbringen. Der große Kleiderschrank bietet auch dem anspruchsvollsten Camper genügend Raum für seine vielseitige Garderobe. Die Lampen im Heck- und Bugraum können wahlweise für Netzstrom oder für Batterie angeschlossen werden. Auf Wunsch Einbau einer Gaslampe (siehe Zubehörliste). Modell 345 ist auf Wunsch mit einer Auflaufbremse oder Öldruckbremse (Mehrpreis) lieferbar. Mit Öldruckbremse erhöht sich das Gewicht des Wagens um 40kg. Um dann noch eine gewisse Zulademöglichkeit zu haben, wird der Wagen dann mit einer 800kg-Achse ausgestattet. Die Bereifung ist dann 590 x 13.

Technische Daten Typ 345

Leergewicht 500kg - z.Ges.Gew. 600kg - Nutzlast 100kg - Fahrg.St. Drehst. - Bremse keine -
Aufbaulänge 3500 - Breite 1980 - Ges.Höhe 2360 - Stehhöhe 1870 - Länge ü. alles 4500 -
Be-u.Entlüftung 4 Stk. - Dachhaube 600*600 - Fenster z. öffnen 3 - Fenster starr 4 -
Seitenw.Stärke 35mm - Bodenstärke 45 - Pers. zum schlafen 4 - Mit Zusatzbett 5 - Pers. z. sitzen 9

De volgende informatie is uit het boekje:
CARAVANS van Alkenreeks no: 106 Alkmaar, samengesteld door: G.M. v/d Mark.
(gegevens zijn van de Nederlandse markt, wellicht levering in België anders)

EICKER Modellen 1965

Eicker Lang Breed Gew sl.pl WC NL fl.
280 N 280 200 440 2/3 nee 5.800
280 G 280 200 450 3/4 nee 6.900
330 N 330 210 500 3/5 nee 6.960
330 GB 330 210 530 2/3 ja 7.260
330 NB 330 210 520 2/3 ja 7.260
330 G 330 210 510 3/5 nee 8.060
380 N 380 210 590 4/6 nee 7.650
380 NB 380 210 610 4/5 ja 7.950
380 G 380 210 600 4/6 nee 8.750
380 GB 380 210 620 4/5 ja 9.050
440 N 440 210 680 6/8 nee 8.880
440 G 440 210 690 6/8 nee 9.980
440 GB 440 210 810 3/4 ja 11.380
440 GT 440 210 740 4/6 ja 11.050
500 GT 500 210 870 4/6 ja 12.700
500 GB 500 210 950 4/5 ja 13.300
 
Eicker
 
Eicker 345