Fabrikant uit België - Borgerhout en St. Niklaas. Meer Info onderaan pagina.
Falter - 1964
Mari & Sjannie van Sonsbeek
Falter - 1967
Kristof De Grande
E-mail: Kristof De Grande
Kristof heeft wel eens
iets in de aanbieding
Meer foto's .... KLIK HIER
Falter - 1965
Etienne Theunynck
De juiste datum waarop de eerste Falter gebouwd werd op het Krugerplein 7 te Borgerhout is moeilijk te zeggen maar moet in 1960 geweest zijn. De eerste exemplaren werden enkel gemonteerd met aangekochte onderdelen uit Duitsland en bijna volledig gelijk aan de Duitse Falter V. De firma Hartmann uit Warendorf bouwde de Falters sedert 1953. Wel is zeker dat op 9 februari 1962 vader en zoon Braat alle rechten, onderdelen, mallen, reeds gebouwde caravans, firma naam, enz kochten van de familie Hartmann.
De oorspronkelijke constructie van de op het Caravan Salon in Essen in 1958 voorgestelde "Falter V" werd bij de vanaf 1963 in serie gebouwde Belgische Falter op vele punten verbeterd. Hartmann zelf was ondertussen overgeschakeld op zijn nieuw ontwerp de FAWOBO , waarvan twee exemplaren in Belgie door Falter verkocht werden.
De eerste generatie Falters (klapwanden in Dural aluminuim met Marine triplex) werden gebouwd tot ergens in 1968, daarna werd in samenwerking met BASF gestart met in eigen werkplaatsen, de klapwanden in polyester te maken. De mallen werden door Raymond Braat zelf gemaakt, de kleur werd in Gelcoat direct aangebracht wat tegenover de gekomliceerde konstructie van de eerste generatie Falters een aanzienlijke kosten besparing meebracht. De Falter van de tweede generatie kreeg ook grotere ramen, witte kleur (ipv gebroken wit) en zag er daardoor veel moderner uit. De binnen wanden hadden nu een lichtere binnenkleur tegenover de vrij donkere houten binnenbekleding van Marine triplex wanden van de eerste generatie.
De Firma Falter verhuisde in 1969 naar de Heidebaan 21 in Sint Niklaas en ook daar werden de Falters in kleine aantallen gebouwd tot in 1980. De vermoedelijk laatste Falter 305 (laatste type benaming ) werd op 27 maart 1981 geleverd aan de klant voor 132.500 Bfr. Een flinke prijs voor een caravan met slechts 3 slaapplaatsen en 3 meter opbouwlengte. De moelijke en dure konstruktie verklaarde deze prijs waardoor de Falter moeilijk te verkopen was, en zoals alle Belgische constructeurs moest ook Falter stoppen met bouwen. Sedert de verhuis naar Sint Niklaas werden naast de eigen Falter ook andere merken verkocht.
Dat de Falter goed was van kwaliteit bewijzen de vele Falters die nog altijd gebruikt worden, en niet alleen door liefhebbers van oldtimers maar ook nog door enkele mensen die hun Falter bij ons nieuw kochten, deze caravans zijn bijna onverwoestbaar.