Home  
Andere Kampeermiddelen Aparte Combinaties Uit een Oude Doos Postkaarten Foto's ECCR  
Restauraties  
Caravans Info
A-B-R Adria Airstream Apache Avondale Baillou BIOD Bourgeois Brüderchen Caravelair Casita Chateau Cheltenham Chollet Confort Constructam Constructam New Gen Constructam Concept Coussement Digue Eccles Eicker Eriba Esterel Falter Fendt Fisher Fleurette Foorwagen Van Geesd Goliath Graziella Heinink Hirondelle IT Jarino Kema KIP Maillet Metabil MKP Mostard Munsterland Notin Otten PAF Predom QEK Rieffe CAR De Reu De Roeck Rosart Safari Servaye Souveraine SMV Sprite Suleica Tabbert Tembo La Tortue Vancar VFW Volkswagen WA-WA Wesley Westfalia Wilk WIMA Zelfbouw  

Munsterland

Fabrikant uit Sassenberg - Duitsland. Meer Info onderaan pagina.

Munsterland 420 Luxus - 1978
Munsterland 420 Luxus - 1978
 
Steven Tratsaert

 
Nieuw gekocht door de
oud-nonkel van mijn vrouw, die er
20 jaar mee heeft gereden over heel Europa.
 
Nadien heeft mijn schoonvader er mee gereden.
 
Sinds 2005 is hij in ons bezit.
De caravan is nog 100% origineel.

I n f o r m a t i e

In de kantine van het fabrieksterrein pronkt namelijk een in uitstekende staat verkerende Knospe. Met deze caravan is het in 1966 allemaal begonnen. In dat jaar neemt Wilhelm Saure de firma Austerman over welke succesvol was met de intussen legendarische Knospe.
Knospe
Na de start in 1966 werd in 1980/1981 geschiedenis geschreven door de nieuwbouw van de fabriek in Sassenberg en de oprichting van
"LMC-Lord Münsterland Caravan GmbH".
Met de succesvolle modellen Münsterland, Luxus, Dominant, Lord en Lord Equisit groeit LMC in 1985 uit tot een onderneming met c.a. 300 werknemers en met export naar verschillende Europese landen.


In de periode tussen 1986 en 1990 neemt de groei verder toe. Zo worden de Liberty campers in productie genomen en wordt de capaciteit verder uitgebreid met nieuwe productiehallen. In 1990 werken maar liefst 620 werknemers aan de bouw van LMC caravans en campers.

Dan volgen er enkele donkere jaren voor LMC. Na een faillissement in 1991 blijft het merk toch behouden. Zo wordt LMC overgenomen door de Hymer-groep en gaat verder onder een iets andere naam: "LMC-Caravan GmbH". De productie en het aantal werknemers is dan gehalveerd. Een periode van herstel breekt echter aan.

In 1993 wordt naast het eigen merk LMC ook begonnen met de bouw van TEC caravans en campers. Een logische stap, want TEC behoort tot de Hymer-groep. In 1994 wordt de gehele productie van TEC zelfs verplaatst van Mülheim naar Sassenberg. In de jaren 1995 tot en met 1999 wordt met de introductie en ontwikkeling van integraal campers een sterke positie ingenomen in de campermarkt. Het aantal werknemers is inmiddels weer opgelopen naar 400 en in 2002 tot 450.

LMC is synoniem voor ambachtelijke traditie, jarenlange ervaring, gedegen kwaliteit en innovatie.

Geschiedenis


1966 Wilhelm Saure neemt de firma Austermann met "Knospe" over

1974 Bouwseries: Münsterland, Lord, omzet: DM 40 mio., medewerkers: 100

1978 Uitbreiding van de productie naar Warendorf

1980 Nieuwbouw van de productievestiging aan de Rudof-Diesel-Straße

1981 Oprichting van LMC - Lord-Münsterland Caravan GmbH

1985 Groot succes met Münsterland, Luxus, Münsterland-Dominant, Lord Exquisit

1986 Bouw van Liberty-campers

1989 Voltooiing van de nieuwe productiehallen

1991 Overname van de onderneming door Erwin Hymer

1993 LMC bouwt ook de caravans en campers van de firma TEC

1994 Complete verhuizing van de firma TEC naar Sassenberg
1995 Nieuwe introductie van de volledig geïntegreerde camper 6900 I

1998 Stijging van de omzet tot DM 126 mio., 360 medewerkers

1999 Nieuwe introductie van de gedeeltelijk geïntegreerde Liberty TI-modellen

2000 Investeringen van DM 14 mio. in een nieuw klantenservicecentrum
en productiehallen met ultramoderne CNC-gestuurde machine

2001 Omzet 190 mio. DM, 450 medewerkers

2002 Omzet 98,4 mio. Euro, 450 medewerkers

2003 Omzet 113,5 mio. Euro, 470 medewerkers
Introductie van een gedeeltelijk geïntegreerde camper op een Mercedes-Benz-chassis

2004 omzet 119,8 mln. euro, 485 medewerkers

Introductie van de Liberty Start TI op Fiat-chassis, vlakbodem chassis

2005 omzet 130,8 mln. euro, 491 medewerkers

LMC bouwt voor het eerst de alkoof en half integraal campers op Ford Transit chassis

2006 omzet 133 mln. euro, 495 medewerkers

Introductie van de Innovan
2007 omzet 140 mln. euro, 500 medewerkers

Introductie van de nieuwe VI en Basic VAN