Fabrikant uit Nederland
George Heller BV - caravan-, houtwaren- en meubelfabriek.
De Otten-caravan is een van de oudste caravans van Nederland,
waarvan de wieg gestaan heeft in Muntendam in de provincie Groningen.
Actief van 1955 tot 1994.
Sinds juli 2005 heeft het bedrijf geen activiteiten meer.
Meer Info onderaan pagina. Bovenste 2 foto's kunnen groter.
Otten Speurder LS - 1968
Joske Hendriks -
Herman Roos
Otten Minimax - 1970
Koen Verscheure
meer Foto's MiniMax:
Klik Hier
Otten Zwerver - 1959
één van de eerste caravans
die Otten maakte
Nog geheel in originele staat
ook de binnenkant.
KLIK op Foto voor grotere
Otten Zwerver - 1959
Scan van Info-Folder
KLIK op Foto voor grotere
leesbaarheid en verhoudingen
Otten Kruiser DS - 1968
Foto kan NIET groter
meer Foto's: Klik Hier
de volgende informatie is uit het boekje: CARAVANS van Alkenreeks no: 106 Alkmaar,
samengesteld door: G.M. v/d Mark.
(gegevens zijn van de Nederlandse markt, wellicht levering in België anders)
Otten | Lang | Breed | Gew | sl.pl | WC | NL fl. |
---|---|---|---|---|---|---|
Zwerver DS | 270 | 186 | 330 | 3/4 | nee | 3450 |
Speurder LS | 270 | 186 | 370 | 2 | nee | 4345 |
Speurder DS | 270 | 186 | 375 | 4/5 | nee | 4345 |
Trekker | 320 | 193 | 475 | 4/5 | nee | 5325 |
Kruiser | 360 | 193 | 535 | 4/5 | nee | 5875 |
Otten Ontdekker ?? - 195?
KLIK op Foto voor grotere
Info van "Oldtimer Caravan Club" (NL) op FB. --- 25 januari 2016 om 21:32 ---
Reeds voor de 2e wereldoorlog uitbrak hadden de gebroeders Jan Cornelis en Barend Otten
al een kleine caravan gebouwd, maar het duurde nog tot 1956 eer zij in hun carrosseriefabriek
in Muntendam ( Groningen) de productie van Otten caravans begonnen.
Het werden caravans gebouwd voor 'sportieve mensen', dus werd extra luxe
als overbodig beschouwd. De caravans werden allen voorzien van hefdaken,
het handelsmerk van de firma Otten.
De grootste Otten die in serie gebouwd werd was de 'Ontdekker', de kleinste de 'Zwerver'.
Van klein naar groot: Zwerver, Speurder, Trekker, Kruiser en Ontdekker.
De caravans hadden tot 1982 een markant uiterlijk dat niet gevolgd werd door andere fabrikanten.
Vanaf 1963 werden wagens gebouwd die een korter vloeroppervlak hadden dan daklijn.
Deze bouwstijl duurde tot 1982. Toen volgde er een wat meer traditioneler bouwstijl.
Het duurde tot 1994 toen het doek viel voor dit markante Groninger caravanmerk.
Verkoop werd in de diverse productiejaren gerealiseerd in Harderwijk, Soesterberg en Veendam.
Van 1970 tot 1994 produceerde Otten zijn caravans in Foxhol, in de hout - en meubelwaren fabriek
van Georg Heller. Tot 1970 maakte men de caravans aan het Loeg 37 te Muntendam.
In die eerste jaren bouwde men in Muntendam de carrosserieën waarna ze op transport gesteld
werden naar Foxhol. Hier werden de meubelen er in gebouwd en werd de caravan afgebouwd in Muntendam.
Alle caravans van Otten zijn gebouwd op dezelfde bouwwijze namelijk een houten framewerk
van iepen- of essenhout. Triplex binnen-beplating en isolatiematerialen als Styropor en wattendekens
en een buitenbekleding van Masonite. Masonite is een Zweeds hardboardmerk, stevig en buigzaam en met olie geïmpregneerd, dus oersterk en zeer geschikt voor caravanbouwers.
De meeste fabrikanten gebruikten Masonite tot ca 1966 en stapten daarna over
op alluminium of volledig polyester. Otten bleef tot het einde trouw aan Masonite.
De chassis werden i.p.v een stalen buizenframe gewijzigd in ALKO onderstellen.
Vanaf 1963 werden de Otten caravans standaard allen voorzien van een polyester coating.
Voor 1963 was dit optioneel. De kosten bedroegen in die tijd voor het laten polyesteren 500 gulden.
Een Otten Zwerver kostte volgens een brochure uit 1959 - 3195 gulden. Een Kruiser 4800 gulden.
De modellen welke werden gebouwd werden daarna stevig aan de 'haak' gevoeld door eigen
medewerkers, waarbij het opviel dat de wegligging door het lage zwaartepunt uitmuntend was.
Door hun gering hoogte was de luchtweerstand laag en het brandstof verbruik relatief laag te noemen.
Tegenwoordig kent dit markante caravanmerk nog een grote schare fans en zijn er van dit merk in Nederland nog ongeveer 1000 te vinden. Het onderhoud, repareren en restaureren van deze exentrieke modellen vindt plaats in werkplaatsen van liefhebbers.
veel van deze liefhebbers zijn lid van de OLDTIMER CARAVAN CLUB waar samen de passie gedeeld wordt.