Home  
Andere Kampeermiddelen Aparte Combinaties Uit een Oude Doos Postkaarten Foto's ECCR  
Restauraties  
Caravans Info
A-B-R Adria Airstream Apache Avondale Baillou BIOD Bourgeois Brüderchen Caravelair Casita Chateau Cheltenham Chollet Confort Constructam Constructam New Gen Constructam Concept Coussement Digue Eccles Eicker Eriba Esterel Falter Fendt Fisher Fleurette Foorwagen Van Geesd Goliath Graziella Heinink Hirondelle IT Jarino Kema KIP Maillet Metabil MKP Mostard Munsterland Notin Otten PAF Predom QEK Rieffe CAR De Reu De Roeck Rosart Safari Servaye Souveraine SMV Sprite Suleica Tabbert Tembo La Tortue Vancar VFW Volkswagen WA-WA Wesley Westfalia Wilk WIMA Zelfbouw  

Tabbert

Fabrikant uit Duitsland. Meer Info onderaan pagina.

Foto's Tabbert Gouverneur 1972

Bovenste foto's kunnen groter.

foto Tabbert Comtesse - 1974
 
Gino Louagie

 

foto Tabbert Comtesse - 1974
 
Gino Louagie

 

Tabbert Comtesse de Luxe 1979
Tabbert Comtesse de Luxe - 1979
 
Gino Desmet & Rina Van Massenhove

 

Tabbert 430 D 1980
Tabbert 430 D - 1980
 
Chris Mermans

 

I n f o r m a t i e

Alfred Tabbert, bouwer van houten boerenwagens, aanhangers en meubels, begint in 1953 op kleine schaal caravans te bouwen in zijn 'Alfred Tabbert Karosseriewerk' Bad Kissingen. In 1955 komt hij met de 'Ideal', een hele lichte caravan die door een Volkswagen Kever is te trekken. Met enkele wanden weegt de Ideal slechts 240 kg, in dubbelwandige uitvoering 300 kg. Prijs: vanaf DM 3000,-
Het is de eerste van een enorme serie caravans die bij voorkeur onder een 'vorstelijke' naam worden aangeboden, zoals Kronprinz, Comtesse, Kurfurst, Baronesse etc. Omdat Tabbert in Berlijn is geboren heeft hij in zijn fabriekslogo steeds een beer opgenomen. Alfred Tabbert is, behalve een zeer ondernemend mens, ook een kleurrijk figuur en een levensgenieter. Vrienden noemen hem 'Don Alfredo'. Tabbert stelt hoge eisen aan zijn producten, en bouwt daarmee in de loop der tijd het imago op van 'kwaliteitscaravan' Al in 1962 is voor het eerst de zgn. Tabbert-neus te zien, een iets vooruitstekende dakpunt, die zorgt voor ventilatie van het dak ('Adement' Dak). Ook een Tabbert modeljaar 1995 heeft nog zo'n dak. Wat betreft vormgeving is Tabbert trouwens toch heel behoudend. Het typische Tabbert-silhouet uit de zestiger jaren is in 1994 nog duidelijk te herkennen. Tabbert's eeuwige rivaal is Helmut Wilk, die steeds wat groter is en vaak net wat eerder met iets nieuws komt. Hoewel Tabbert in de beginjaren vooral succes heeft met kleine modellen, wordt Tabbert later toch vooral gezien als bouwer van grote comfortabele wagens en dat is anno 1994 nog steeds zo. Wanneer Alfred Tabbert in 1972 65 jaar is geworden en geen opvolger heeft, verkoopt hij zijn bedrijf aan 'Castrol GmbH' een dochter van Burmah-Oil. In de tachtiger jaren gaat het minder met Tabbert. Er worden zonder succes totaal afwijkende caravan-concepten uitgeprobeerd. In 1985 neemt de Hamburgse zakenman Dr. Gerd Sanmann Tabbert van Castrol over en brengt het onder in zijn T.I.A.G.-concern, waartoe ook Wilk behoort.

Tabbert logo

Naar de website van Tabbert voor:

"Tradition und Zukunft"

---Der Mythos der Marke Tabbert entsteht-Vom Caravan-Pionier zum Kompetenzzentrum---

De volgende informatie is uit het boekje:
CARAVANS van Alkenreeks no: 106 Alkmaar, samengesteld door: G.M. v/d Mark.
(gegevens zijn van de Nederlandse markt, wellicht levering in België anders)

Tabbert Modellen 1965

Tabbert Lang Breed Gew sl.pl WC NL fl.
Kornett Standard 300 190 390 4 nee 7200
Kornett de Luxe 300 190 410 3/4 nee 4975
Comtesse 330 L 330 200 550 4 nee 6250
Markgraf 330 N 330 200 550 4 nee 6250
Kurfürst 375 L 375 200 620 5/6 nee 6990
Kurfürst 375 N 375 200 620 4/5 nee 7150
Kurfürst 375 T 375 200 620 4 ja 7250
Herzog 400 400 210 720 4 ja g.g
Gouverneur
435 L
435 210 760 6/7 nee 8880
Gouverneur
435 T
435 210 790 5/6 ja 9350
Regina 460 460 210 740 4/5 ja 9920
Exzellenz II 480 220 900 4/6 ja 10750
Grand Seigneur
480 S
480 220 960 4/5 ja 11480
Premier 530 M 530 220 1075 4/5 ja 12900
 
Tabbert info
 
Alfred Tabbert