Home  
Andere Kampeermiddelen Aparte Combinaties Uit een Oude Doos Postkaarten Foto's ECCR  
Restauraties  
Caravans Info
A-B-R Adria Airstream Apache Avondale Baillou BIOD Bourgeois Brüderchen Caravelair Casita Chateau Cheltenham Chollet Confort Constructam Constructam New Gen Constructam Concept Coussement Digue Eccles Eicker Eriba Esterel Falter Fendt Fisher Fleurette Foorwagen Van Geesd Goliath Graziella Heinink Hirondelle IT Jarino Kema KIP Maillet Metabil MKP Mostard Munsterland Notin Otten PAF Predom QEK Rieffe CAR De Reu De Roeck Rosart Safari Servaye Souveraine SMV Sprite Suleica Tabbert Tembo La Tortue Vancar VFW Volkswagen WA-WA Wesley Westfalia Wilk WIMA Zelfbouw  

Westfalia

Fabrikant uit Duitsland. Meer Info onderaan pagina.

Westfalia 265- 1958
Westfalia 265-3 - 1958
 
Stichting ter Behoud
van oldtimer Caravans

 
Zo ziet de 265-3 er nu uit,
 
een blikvanger!
 
 
Meer Informatie op:
Caravan Museum

Westfalia 265- 1958
Westfalia 265-3 - 1958
 
Dennis Van Den Langenbergh
 
265 cm is de lengte
3 is het aantal slaapplaatsen
maar dat is optimistisch

Westfalia 265- 1958
Westfalia 265-3 - 1958
 
Dennis Van Den Langenbergh
 

Westfalia 265-3 - 1958
 
  Westfalia 265-3 - 1958
 
  Dennis Van Den Langenbergh
 
  Interieur met:
  volledige kopkeuken en gaskachel,
  i.t.t.   folder hieronder
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Westfalia 265-1958
Westfalia 265-3 - 1958
 
Uit: Folder van 1960
 
Meer Informatie op:
Caravan Museum

 

Westfalia - 1951
Westfalia Bremen - 1951
 
Bryan Rondelez

Westfalia - 1951

I n f o r m a t i e

Westfalia Register

Uit het boek "Caravannen door de tijd" - uitgave: 1995

Westfalia - 1844 Westfalia - 1951 Westfalia - 1952
 
Westfalia Koppeling
 

Westfalia krijgt in Wiedenbruck in 1948 wereldwijd bekendheid
door de uitvinding van de trekhaak met kogel + kogelkoppeling.
Franz Knobel, de grondvester van Westfalia, krijgt de ingeving wanneer aan tafel z'n oog valt op het gewricht van een kippepoot. Dat vernuftige scharnier brengt hem op het idee van de kogelkoppeling.
Het aangevraagde patent wordt over de hele wereld erkend.


In 1935 komt Westfalia met z'n eerste caravan, een conventioneel gebouwde wagen, de "Groszer Landstreicher ", een wagen van 4.50 meter lang en 750 kg zwaar, maximaal te beladen tot 1000 kg. Ongekend veel voor die tijd.

Ook na de oorlog blijft Westfalia een wat eigenzinnig merk, altijd goed voor opvallende technische constructies. Het succes begint eigenlijk goed pas in 1952. De broers Hanz en Granz Knobel zijn opnieuw in Amerika geweest en hebben op grote schaal caravans van plaatstaal zien bouwen. Het inpsireert ze tot de ontwikkeling van de serie "Camping", die ook gemaakt wordt van geperst plaatstaal. Dat is uniek in Europa. Aanvankelijk is er één opbouwlengtge, 3.10 meter, naderhand komt er nog een kleiner model (de 2.65) en enkele grotere modellen (tot 5.20 meter). De 3.10 wordt de meest verkochte Westfalia, niet vanwege de prijs, want die is bepaald niet laag (in 1958 kost een 3.10 6.675 gulden), maar vanwege de technische kwaliteit en de complete uitrusting. Bovendien zijn de Westfalia's goed gestroomlijnd en daardoor gemakkelijk te trekken.

Westfalia weet vaak de aandacht te trekken met bijzondere techniek, zoals een elektrische installatie, bestaand uit een kabelhaspel, een 6 of 12 Volt accu, 125 en 220 Volt aansluiting en een laadgelijkricher. Alles keurig opgeborgen achter een serviceluik. Of bijvoorbeeld een gaskachel, die is opgehangen aan de toegangsdeur.

In 1964 introduceert Westfalia een nogal hoekige polyester caravan met hefdak, in opbouwlengtes van 3 meter tot 4.75 meter. Westfalia stopt in 1967 met de produktie van caravans en gaat zich, met veel succes, toeleggen op kleine kampeerauto's. Maar tot ieders verbazing staat er negen jaar later toch plotseling weer een caravan op de tentoonstelling in Essen, de "Columbus", een polyester wagen van 5.50 meter lang met een leeg gewicht van 1500 kg. Een wagen met veel vernuftige details die zijn tijd beslist vooruit is. Maar door z'n enorm gewicht en hoge prijs (DM 26.862) slaat hij toch niet aan. In totaal zijn er tussen 1935 en 1976 : 25.000 Westfalia caravans gebouwd.

1844 : Johann Bernhard Knobel opent op 01-10-1844 een kleine smidse. Hij bouwt zware paardenwagens, die de goederen van de nieuwe gebouwde spoorweg verdelen
1951 : Campingbox : de wooninrichting voor de nieuwe VW-Transporter is uitneembaar en daardoor ook in het huis te gebruiken
1952 - 1979 : Fabricage van de cabines voor de Mercedes-Benz "Unimog"
1962 : Voor de 1e maal wordt de woonwagen SO34 met vlakke meubels in kunststof gebouwd
1975 : De 1e woonwgen wordt op een VW LT-chassis gebouwd
1976 : Productie van de 1e Mercedes "James Cook"
1981 : De VW-Joker wordt voor de 1e maal met aerodynamisch kunststof hoogdak en panoramauitzicht geproduceerd

Meer informatie op:

Westfalia Website

 

De volgende informatie is uit het boekje:
CARAVANS van Alkenreeks no: 106 Alkmaar, samengesteld door: G.M. v/d Mark.
(gegevens zijn van de Nederlandse markt, wellicht levering in België anders)

Westfalia Modellen 1965

Westfalia Lang Breed Gew sl.pl WC NL fl.
300 poly S 300 182 550 2/3 nee 4450
300 poly L 300 182 550 2/3 nee 6950
310/4 310 190 570 4 nee 5800
335/4 335 200 720 4 nee 8470
335/2 335 200 720 2 ja 8950
400/2 400 200 830 2 ja 10450
400/4 400 200 830 4 ja 10450
465/4 465 200 950 4 ja 12250
520/5 520 200 1150 4/5 ja 14950
 
Westfalia