Home  
Andere Kampeermiddelen Aparte Combinaties Uit een Oude Doos Postkaarten Foto's ECCR  
Restauraties  
Caravans Info
A-B-R Adria Airstream Apache Avondale Baillou BIOD Bourgeois Brüderchen Caravelair Casita Chateau Cheltenham Chollet Confort Constructam Constructam New Gen Constructam Concept Coussement Digue Eccles Eicker Eriba Esterel Falter Fendt Fisher Fleurette Foorwagen Van Geesd Goliath Graziella Heinink Hirondelle IT Jarino Kema KIP Maillet Metabil MKP Mostard Munsterland Notin Otten PAF Predom QEK Rieffe CAR De Reu De Roeck Rosart Safari Servaye Souveraine SMV Sprite Suleica Tabbert Tembo La Tortue Vancar VFW Volkswagen WA-WA Wesley Westfalia Wilk WIMA Zelfbouw  

Wilk

Fabrikant uit Duitsland - van 1958 tot heden
Bad Kreuznach

Wilk ?? - 1974
Wilk ?? - 1974
met de naam: "Onze Ouwe"
 
Wesley Poelman - Wetteren

E:   wpoelman@yahoo.com

 

Wilk - logo

I n f o r m a t i e

vrij uit: "Caravannen door de tijd", Henk Kroon, 1995, Kluwer
Het kan gezien de ouderdom van het boek, achterhaalde info zijn.

De naam van Helmut Wilk duikt voor het eerst op als hij in 1952 op een tentoonstelling zijn 'Auto-Bett' introduceert, een simpele constructie die het mogelijk maakt vrij comfortabel in je auto te kunnen slapen. Verder probeert hij een 'Autotent' aan de man te brengen, een tent die wordt opgezet met gebruikmaking van de auto. Pas in 1958 bouwt hij in Bad Kreuznach zijn eerste caravans, 37 stuks van het type "Tramper", speciaal ontworpen om te worden getrokken door een Volkswagen Kever, gewicht 340 kg, prijs DM 4.170,=. De productie loopt gestadig op tot 1800 stuks in 1963. In 1964 is Wilk Duitslands No 1 met 3000 eenheden.

In 1963 richt Helmut Wilk de dochteronderneming "Stern" op.
In 1964 richt Helmut Wilk samen met Sam Alper van CI uit Engeland, ---met ieder de helft van de aandelen---, een nieuwe firma op: CI-WILK. Uit Engeland wordt de Eccles en de Sprite gehaald. De eigen productie stijgt tot 12.400 eenheden in het topjaar 1972.
In 1986 wordt Wilk opgenomen in het T.I.A.G. concern.
Momenteel is Wilk onderdeel van de KNAUS TABBERT GROUP GMBH.

In 1964 doet Helmut Wilk uitgebreide rijproeven op een race-circuit en stelt vast dat een stabilisator (SAFE CAR) de wegligging van de auto met caravan sterk verbetert. Onmiddellijk zijn Wilks daarna uitgerust met stabilisators. Hetzelfde verhaal een paar jaar later met schokdempers.

 

De volgende informatie is uit het boekje:
CARAVANS van Alkenreeks no: 106 Alkmaar, samengesteld door: G.M. v/d Mark.
(gegevens zijn van de Nederlandse markt, wellicht levering in België anders)

Wilk Modellen 1965

Wilk Lang Breed Gew sl.pl WC NL fl.
Trip DB 320 200 640 3/4 nee 6850
Trip T 320 200 650 3/4 ja 6950
Trailer DB 375 200 710 4/6 nee 7850
Trailer LB 375 200 700 3/6 nee 7950
Trailer T 375 200 720 3/5 ja 8150
Trend L-DB 435 210 835 2/7 nee 9750
Trend AK 435 210 850 4/5 ja 9950
Trend DK 435 210 850 4/5 ja 9950
Trend T-LB 435 210 840 3/6 ja 10250
Traveller AK 490 210 930 4/8 ja 11350
Traveller DK 490 210 910 3/6 ja 11350
Traveller T-L-DB 490 210 920 4/6 ja 11750
Transiat 510 210 990 4/9 ja 13150
Triumphat 630 210 1365 6/10 ja 16000
Wilk - 1965