TabbertLogo2

Tabbert

Land

Duitsland

Fabrikant

Tabbert

Website

https://nl.tabbert.de/home.html
https://nl.tabbert.de/tabbert/herkomst.html

Info

 

Actief van

1953

Actief tot

 

Types

 

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de eventuele uitleg erbij...  Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.                                                                      

 Klik op het logo en ga direct naar
 de informatie over het merk

Restauraties

Klik op de link in de kolom PDF of HTML voor de gewenste versie (indien beschikbaar...)

Type

Door

Verslag PDF

Verslag HTML

-

-

-

-

 

Informatie:

Alfred Tabbert, bouwer van houten boerenwagens, aanhangers en meubels, begint in 1953 op kleine schaal caravans te bouwen in zijn 'Alfred Tabbert Karosseriewerk' Bad Kissingen. In 1955 komt hij met de 'Ideal', een hele lichte caravan die door een Volkswagen Kever is te trekken.  Met enkele wanden weegt de Ideal slechts 240 kg, in dubbelwandige  uitvoering 300 kg. Prijs: vanaf DM 3000,-
Het is de eerste van een enorme serie caravans die bij voorkeur onder een 'vorstelijke' naam worden aangeboden, zoals Kronprinz, Comtesse, Kurfurst, Baronesse etc. Omdat Tabbert in Berlijn is geboren heeft hij in zijn fabriekslogo steeds een beer opgenomen. Alfred Tabbert is, behalve een zeer  ondernemend mens, ook een kleurrijk figuur en een levensgenieter.  Vrienden noemen hem 'Don Alfredo'. Tabbert stelt hoge eisen aan zijn producten, en bouwt daarmee in de loop der tijd het imago op van 'kwaliteitscaravan' Al in 1962 is voor het eerst de zgn. Tabbert-neus te zien, een iets vooruitstekende dakpunt, die zorgt voor ventilatie van het dak ('Adement' Dak). Ook een Tabbert modeljaar 1995 heeft nog zo'n dak. Wat betreft  vormgeving is Tabbert trouwens toch heel behoudend. Het typische  Tabbert-silhouet uit de zestiger jaren is in 1994 nog duidelijk te  herkennen. Tabbert's eeuwige rivaal is Helmut Wilk, die steeds wat  groter is en vaak net wat eerder met iets nieuws komt. Hoewel Tabbert in de beginjaren vooral succes heeft met kleine modellen, wordt Tabbert  later toch vooral gezien als bouwer van grote comfortabele wagens en dat is anno 1994 nog steeds zo. Wanneer Alfred Tabbert in 1972 65 jaar is geworden en geen opvolger heeft, verkoopt hij zijn bedrijf  aan 'Castrol GmbH' een dochter van Burmah-Oil. In de tachtiger jaren  gaat het minder met Tabbert. Er worden zonder succes totaal afwijkende  caravan-concepten uitgeprobeerd. In 1985 neemt de  Hamburgse zakenman Dr. Gerd Sanmann Tabbert van Castrol over en brengt  het onder in zijn T.I.A.G.-concern, waartoe ook Wilk behoort.

 

 Tabbert Modellen 1965

Tabbert

Lang

Breed

Gew

sl.pl

WC

NL fl.

Kornett Standard

300

190

390

4

nee

7200

Kornett de Luxe

300

190

410

3/4

nee

4975

Comtesse 330 L

330

200

550

4

nee

6250

Markgraf 330 N

330

200

550

4

nee

6250

Kurfürst 375 L

375

200

620

5/6

nee

6990

Kurfürst 375 N

375

200

620

4/5

nee

7150

Kurfürst 375 T

375

200

620

4

ja

7250

Herzog 400

400

210

720

4

ja

g.g

Gouverneur
435 L

435

210

760

6/7

nee

8880

Gouverneur
435 T

435

210

790

5/6

ja

9350

Regina 460

460

210

740

4/5

ja

9920

Exzellenz II

480

220

900

4/6

ja

10750

Grand Seigneur
480 S

480

220

960

4/5

ja

11480

Premier 530 M

530

220

1075

4/5

ja

12900

 

Beschik je over informatie die hier ontbreekt, dan horen we dat graag via ons secretariaat!

 

Brochures

Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg...  Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.

 

logo_transparant
headerbocc_transp
Zoeken
Page Français
English page
Deutsche Seite
FB BOCC niet leden
FB BOCC leden

enkel
BOCC leden

 niet leden