Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de eventuele uitleg erbij... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.
Informatie:
Alfred Tabbert, bouwer van houten boerenwagens, aanhangers en meubels, begint in 1953 op kleine schaal caravans te bouwen in zijn 'Alfred Tabbert Karosseriewerk' Bad Kissingen. In 1955 komt hij met de 'Ideal', een hele lichte caravan die door een Volkswagen Kever is te trekken. Met enkele wanden weegt de Ideal slechts 240 kg, in dubbelwandige uitvoering 300 kg. Prijs: vanaf DM 3000,-
Het is de eerste van een enorme serie caravans die bij voorkeur onder een 'vorstelijke' naam worden aangeboden, zoals Kronprinz, Comtesse, Kurfurst, Baronesse etc. Omdat Tabbert in Berlijn is geboren heeft hij in zijn fabriekslogo steeds een beer opgenomen. Alfred Tabbert is, behalve een zeer ondernemend mens, ook een kleurrijk figuur en een levensgenieter. Vrienden noemen hem 'Don Alfredo'. Tabbert stelt hoge eisen aan zijn producten, en bouwt daarmee in de loop der tijd het imago op van 'kwaliteitscaravan' Al in 1962 is voor het eerst de zgn. Tabbert-neus te zien, een iets vooruitstekende dakpunt, die zorgt voor ventilatie van het dak ('Adement' Dak). Ook een Tabbert modeljaar 1995 heeft nog zo'n dak. Wat betreft vormgeving is Tabbert trouwens toch heel behoudend. Het typische Tabbert-silhouet uit de zestiger jaren is in 1994 nog duidelijk te herkennen. Tabbert's eeuwige rivaal is Helmut Wilk, die steeds wat groter is en vaak net wat eerder met iets nieuws komt. Hoewel Tabbert in de beginjaren vooral succes heeft met kleine modellen, wordt Tabbert later toch vooral gezien als bouwer van grote comfortabele wagens en dat is anno 1994 nog steeds zo. Wanneer Alfred Tabbert in 1972 65 jaar is geworden en geen opvolger heeft, verkoopt hij zijn bedrijf aan 'Castrol GmbH' een dochter van Burmah-Oil. In de tachtiger jaren gaat het minder met Tabbert. Er worden zonder succes totaal afwijkende caravan-concepten uitgeprobeerd. In 1985 neemt de Hamburgse zakenman Dr. Gerd Sanmann Tabbert van Castrol over en brengt het onder in zijn T.I.A.G.-concern, waartoe ook Wilk behoort.
Tabbert Modellen 1965
Tabbert
|
Lang
|
Breed
|
Gew
|
sl.pl
|
WC
|
NL fl.
|
Kornett Standard
|
300
|
190
|
390
|
4
|
nee
|
7200
|
Kornett de Luxe
|
300
|
190
|
410
|
3/4
|
nee
|
4975
|
Comtesse 330 L
|
330
|
200
|
550
|
4
|
nee
|
6250
|
Markgraf 330 N
|
330
|
200
|
550
|
4
|
nee
|
6250
|
Kurfürst 375 L
|
375
|
200
|
620
|
5/6
|
nee
|
6990
|
Kurfürst 375 N
|
375
|
200
|
620
|
4/5
|
nee
|
7150
|
Kurfürst 375 T
|
375
|
200
|
620
|
4
|
ja
|
7250
|
Herzog 400
|
400
|
210
|
720
|
4
|
ja
|
g.g
|
Gouverneur 435 L
|
435
|
210
|
760
|
6/7
|
nee
|
8880
|
Gouverneur 435 T
|
435
|
210
|
790
|
5/6
|
ja
|
9350
|
Regina 460
|
460
|
210
|
740
|
4/5
|
ja
|
9920
|
Exzellenz II
|
480
|
220
|
900
|
4/6
|
ja
|
10750
|
Grand Seigneur 480 S
|
480
|
220
|
960
|
4/5
|
ja
|
11480
|
Premier 530 M
|
530
|
220
|
1075
|
4/5
|
ja
|
12900
|
Beschik je over informatie die hier ontbreekt, dan horen we dat graag via ons secretariaat!
Brochures
Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.