Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de eventuele uitleg erbij... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.
Informatie:
Ir. Watteyne in Notre Dame au Bois ontwikkelt een rubber-veersysteem, SILENT-BLOCK, Torsie-vering in Vol-Rubber en vraagt daar, al vóór de Tweede Wereldoorlog, patent op aan. Deze vering is te gebruiken voor kleine aanhangers en vouwwagens. In de oorlog gebruikte Watteyne het systeem voor een fiets-aanhangertje dat verkocht werd onder de naam "WA-WA". In dat fietskarretje kan ook een kind zitten én er is een geheime bergplaats aangebracht. Men gaat er van uit dat zo'n karretje met een kind erin een prima dekmantel is voor smokkel en daarvoor wordt de "WA-WA" dan ook veelvuldig gebruikt.
In 2010 wordt zo'n fietskar gevonden op de zolder bij een fietsenmaker, het is gemaakt met een wiel in de patent rubber veersysteem, in het Chassis geslagen letters: "WA-WA N-D AU BOIS" en op de canvas bekleding in rode kleur de letters: "WA-WA" en een rood logo van een kangeroe.
Foto's hiervan : KLIK HIER
In 1948 maakt hij een prototype kampeerwagen WA-WA (zie bovenaan pagina)(mh).
In 1954 ontmoet Watteyne, Louis Dombard, die het Patent voor het veersysteem van hem koopt. Na een paar jaar experimenteren komt Dombard in 1956 met de eerste caravan op de markt, de WA-WA 160, de eerste jaren met enkel-lucht 400x8" bandjes. Later worden dat 4 kleine wielen, 2 stuks aan iedere kant en heeft zo (dubbel-lucht 400x8"). Een opmerkelijk wagentje (3.30 m lang) met een reusachtig hefdak, een achterraam over de volle breedte en een indeling met kopkeuken. Dankzij het hefdak is de WA-WA ingeklapt slechts 1,84 m hoog en omdat hij niet meer dan 260 kg weegt is de WA-WA zelfs door hele kleine auto's als de Renault 4 te trekken. Er worden in de begintijd ca 400 wagens per jaar gebouwd.
Eind jaren '50 volgt een 20 cm breder model, de "180", ook met 4 kleine wielen (dubbel-lucht 400x8"). Nog weer wat later komt de "200", die 3,40 m lang is en nog weer een beetje breder (2,05 m). In 1966 maakt WA-WA ook enkele 'gewone' modellen met vast dak, zoals de "Edelweiss", de "Mistral II" en de "Baccara", beslist minder karakteristiek dan de 160, 180, 200 en Mistral. (Later heeft men nog de modellen "200 SL" en "400 SL" uitgebracht met een 'gewone' torsie-as met 2 grotere wielen-mh) In totaal zijn er ca. 6000 WA-WA's gebouwd. Felle concurrentie dwingt Louis Dombard in 1971 de productie stop te zetten.
2009 Expo'59 - Jezus-Eik : 4-18 januari : Tentoonstelling 26 - april : Erfgoed Dag en op 1-2-3 mei : WA-WA Treffen
Op 1 - 2 en 3 mei 2009 zijn wij uitgenodigd door de dorpsraad van Jezus-Eik om met onze WA-WA's terug te keren naar de geboortegrond van de WA-WA caravan. Dit weekend zal een soort "Historisch weekend" worden, waarbij op feestelijke manier aandacht geschonken zal worden aan enkele historische feiten van de afgelopen 50 jaar.
Voor de Posters van EXPO'59
en het Programma WA-WA Treffen - JEZUS-EIK (B) : KLIK HIER
Artikel in Laatste Nieuws 28 april 2009 (Klik op afbeelding)

WA-WA Modellen 1965
WA-WA
|
Lang
|
Breed
|
Gew
|
sl.pl
|
WC
|
NL fl.
|
180 Stand
|
330
|
180
|
280
|
3/6
|
nee
|
3050
|
180 Luxe
|
330
|
180
|
290
|
3/5
|
nee
|
3750
|
Edelweiss
|
330
|
180
|
305
|
3/6
|
nee
|
4100
|
Mistral
|
340
|
190
|
320
|
4/5
|
nee
|
5750
|
Beschik je over informatie die hier ontbreekt, dan horen we dat graag via ons secretariaat!
Brochures
Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.
De WA-WA’s van de familie Devis
Klik op 1 van de onderstaande afbeeldingen voor grotere foto’s en de bijhorende uitleg... Navigeer daarna door de foto’s met de knoppen bovenaan het scherm.