Jan De Cooman restaureert een Bourgeois B43 Amazone - 1967


Deze caravan kon ik van de eerste eigenaar kopen.
Omwille van het zeer intensieve gebruik (vele ritten naar het zuiden tot zelfs tot in Turkije) had de binnenbekleding het zwaar te verduren gehad. Het plafond was helemaal ingezakt.

Oorspronkelijke toestand.
De plafondisolatie was helemaal ingezakt. Het zwakke punt van de Bourgeois caravans?
Restauratie J De Cooman 5039Restauratie J De Cooman 5043
Ook de wanden hadden zwaar te lijden gehad.

Het witte plastic was overal gelost en gescheurd.
Gelukkig was op de meeste plaatsen het zwarte karton erachter nog intact.

 

 

 

 

 

 

 

 

Restauratie J De Cooman 5086De bekleding van het plafond is volledig verwijderd.
De wanden zijn tot op het zwarte karton bloot gemaakt.
In de wanden is de originele piepschuim-isolatie behouden.

Restauratie J De Cooman 5409 Ik heb lang gezocht naar het juiste materiaal om de plafondisolatie en  bekleding terug te kunnen herstellen op een manier die het originele  uitzicht zo dicht mogelijk benadert. Uiteindelijk heb ik het de  oplossing gevonden tussen het materiaal dat aangeboden worden aan  doe-het-zelf camperbouwers:
X-TREM, een soort van schuimrubber (neopreen), verkrijgbaar in platen van 1cm en van 2 cm dik.
Het is vlot buigbaar en kan met contactlijm gekleefd worden. Het was  handig om de oude stukken dakisolatie- en bekleding nog te hebben, om  het juiste formaat te kunnen snijden uit het nieuwe materiaal.

Restauratie J De Cooman 5410 Aan de zijkanten schuin afsnijden om mooi in het 'gootje' te passen.
De eerste stukken zitten vastgelijmd met contactlijm.Restauratie J De Cooman 5412

 

 

 

 

 

 


Om mooi te kunnen werken ronde de dakluikjes, moeten de metalen zijkantjes los gevezen worden.
Het moment om deze ook es van een nieuw laagje verf te voorzien.
Restauratie J De Cooman 5418 

Rond de welving heb ik de gelijmde panelen een tijd opgespannen.Restauratie J De Cooman 5425

 

 

 

 

 

 

Het tussenresultaat: het ganse plafond is terug bedekt met een isolatielaag.
Restauratie J De Cooman 5427

De oorspronkelijke vloerisolatie was ook helemaal verkruimeld.
De oude vloerbekleding en de verkruimelde isolatie moest eruit.
Restauratie J De Cooman 5438

Door het vrij maken van de vloer kon ik de vijzen losmaken die het aluminium huis aan het
chassis vastmaken. Met een potkrikje en een steunbalkje heb ik het huis opgekrikt en op balken gezet.
Zo kon ik het chassis eronder uit halen.
 

Restauratie J De Cooman 5467




De oorspronkelijke hydraulische rem was in 1984 door de Bourgeois  fabriek zelf vervangen door een oplooprem. De remkabels en de gasleiding losmaken en het chassis kon weg om te laten zandstralen...

 Het disselkastje wordt gedemonteerd. Restauratie J De Cooman 5523.

Hier zie je waarom: het geraamte was op sommige plaatsen goed aangetasRestauratie J De Cooman 5526t.  De slechte stukken van het geraamte zijn vernieuwd. Restauratie J De Cooman 6124

Ondertussen is ook het chassis terug. Gezandstraald, gemetalliseerd en gespoten.Restauratie J De Cooman 6168

Als het huis terug op het chassis stond, kon ik er terug in.Restauratie J De Cooman 6963
De zwarte kartonnen wanden, waar ik de witte plastic laag van verwijderd had, heb ik geschilderd.

Restauratie J De Cooman 6964Het plafond werkte ik af door er een dunne witte vloervinyl op te kleven.
Weer was het bijzonder handig om de oude stukken van de beschadigde dakbekleding nog te hebben.
Ik zou niet weten hoe ik anders de panden vinyl in de juiste maat zou moeten snijden.
Het plafond welft immers in twee dimensies.

Restauratie J De Cooman 6965Het eerste stuk vinyl kleeft tegen de X-TREM isolatie. Ook hiervoor gebruikte ik contactlijm.
Hierbij moet je wel opletten dat je elk stuk onmiddellijk op zijn juiste plaats kleeft.
Eens er tegen kan je het niet meer verschuiven.

Restauratie J De Cooman 6966Het inwerken van de randen achter de “gootjes”.
Op maat knippen met een klein overschotje, en dat erachter duwen.

Restauratie J De Cooman 6967

Het eerste stuk afgewerkt.
Op deze manier volgt strook na strook ...
 

 ... tot het volledige plafond bekleed is met de witte vinyl. Restauratie J De Cooman 6976

De zijkanten van de dakluikjes worden terug gemonteerdRestauratie J De Cooman 6979

Restauratie J De Cooman 6984Tussen de verschillende stroken vinyl zie je nog alle naden.
Je kan dit nooit zo mooi afwerken zodat deze naden mooi aansluiten.


Daarom kleefde ik een wit plastic latje over deze naden.
Zo gaat het trouwens ook terug op het origineel lijken.
Ook hier spande ik telkens de latjes op na het lijmen.
 

 

Restauratie J De Cooman 6986Het resultaatRestauratie J De Cooman 6994.
Als ik zie hoe de vertreksituatie was, ben ik er behoorlijk tevreden van.


 

 

 

 

 

 

Restauratie J De Cooman 7021

 

Restauratie J De Cooman 7325De vloer moet ik nog verder afwerken, en dan kunnen de meubeltjes er terug in...

Restauratie J De Cooman 7328De oude vloerbedekking en isolatie had ik verwijderd.  Ze was geheel versleten. Ze moest er trouwens ook uit om het chassis los te kunnen maken. 

Op een nieuwe isolatielaag kwam een nieuw stukje vinyl. Omdat de  onderkant van de kartonnen bekleding van de zijwanden ook aangetast was  door sleet, kleefde ik er een dun laagje aluminium op.

 

 

Restauratie J De Cooman 7414
De meubeltjes oppoetsen, met hier en daar wat kleine herstellingen er  aan, en ze kunnen er terug in.

Restauratie J De Cooman 7417Plots zien we het vertrouwde zicht  weer... alhoewel, vergelijk dit maar eens met de eerste foto's van de  reeks.

 

 

 

 

Restauratie J De Cooman 7846

Ondertussen hebben we ook de originele disselkast terug in elkaar  gestoken, geschilderd en gemonteerd, de gasleiding terug gemonteerd. De  oorspronkelijke koelkast konden we niet redden, gelukkig vond ik een  ander (even oud) exemplaar van het zelfde type dat ik wel terug aan de  praat kreeg.  De gaskachel deed het na een interne reiniging wel terug.
 

Restauratie J De Cooman 7853Een luifel aanpassen aan de gebogen vormen van een Bourgeois is niet vanzelfsprekend. Ik trof het, want ik kon een tweedehandse luifel  overkopen van een man die hem speciaal voor een B43 aangepast had. 

 

We hebben met deze Bourgeois inmiddels al heel wat trips achter de rug.  Ze rijdt heerlijk, ook voor lange afstanden, en wat een luxe hebben wij  erin (voorheen waren we tent-kampeerders). Ooit wil ik de buitenkant nog es herschilderen en een aantal rubbers vervangen.

terugnaarboven Terug naar boven?

 

 

logo_transparant
headerbocc_transp
Zoeken
Page Français
English page
Deutsche Seite
FB BOCC niet leden
FB BOCC leden

enkel
BOCC leden

 niet leden