Oorspronkelijke toestand.
De plafondisolatie was helemaal ingezakt. Het zwakke punt van de Bourgeois caravans?
Ook de wanden hadden zwaar te lijden gehad.
Het witte plastic was overal gelost en gescheurd.
Gelukkig was op de meeste plaatsen het zwarte karton erachter nog intact.
De bekleding van het plafond is volledig verwijderd.
De wanden zijn tot op het zwarte karton bloot gemaakt.
In de wanden is de originele piepschuim-isolatie behouden. Ik heb lang gezocht naar het juiste materiaal om de plafondisolatie en bekleding terug te kunnen herstellen op een manier die het originele uitzicht zo dicht mogelijk benadert. Uiteindelijk heb ik het de oplossing gevonden tussen het materiaal dat aangeboden worden aan doe-het-zelf camperbouwers:
X-TREM, een soort van schuimrubber (neopreen), verkrijgbaar in platen van 1cm en van 2 cm dik.
Het is vlot buigbaar en kan met contactlijm gekleefd worden. Het was handig om de oude stukken dakisolatie- en bekleding nog te hebben, om het juiste formaat te kunnen snijden uit het nieuwe materiaal.
Aan de zijkanten schuin afsnijden om mooi in het 'gootje' te passen.
De eerste stukken zitten vastgelijmd met contactlijm.
Om mooi te kunnen werken ronde de dakluikjes, moeten de metalen zijkantjes los gevezen worden.
Het moment om deze ook es van een nieuw laagje verf te voorzien.
Rond de welving heb ik de gelijmde panelen een tijd opgespannen.
Het tussenresultaat: het ganse plafond is terug bedekt met een isolatielaag.
De oorspronkelijke vloerisolatie was ook helemaal verkruimeld.
De oude vloerbekleding en de verkruimelde isolatie moest eruit.
Door het vrij maken van de vloer kon ik de vijzen losmaken die het aluminium huis aan het
chassis vastmaken. Met een potkrikje en een steunbalkje heb ik het huis opgekrikt en op balken gezet.
Zo kon ik het chassis eronder uit halen.
De oorspronkelijke hydraulische rem was in 1984 door de Bourgeois fabriek zelf vervangen door een oplooprem. De remkabels en de gasleiding losmaken en het chassis kon weg om te laten zandstralen...
Het disselkastje wordt gedemonteerd. .
Hier zie je waarom: het geraamte was op sommige plaatsen goed aangetast. De slechte stukken van het geraamte zijn vernieuwd.
Ondertussen is ook het chassis terug. Gezandstraald, gemetalliseerd en gespoten.
Als het huis terug op het chassis stond, kon ik er terug in.
De zwarte kartonnen wanden, waar ik de witte plastic laag van verwijderd had, heb ik geschilderd.
Het plafond werkte ik af door er een dunne witte vloervinyl op te kleven.
Weer was het bijzonder handig om de oude stukken van de beschadigde dakbekleding nog te hebben.
Ik zou niet weten hoe ik anders de panden vinyl in de juiste maat zou moeten snijden.
Het plafond welft immers in twee dimensies.
Het eerste stuk vinyl kleeft tegen de X-TREM isolatie. Ook hiervoor gebruikte ik contactlijm.
Hierbij moet je wel opletten dat je elk stuk onmiddellijk op zijn juiste plaats kleeft.
Eens er tegen kan je het niet meer verschuiven.
Het inwerken van de randen achter de “gootjes”.
Op maat knippen met een klein overschotje, en dat erachter duwen.
Het eerste stuk afgewerkt.
Op deze manier volgt strook na strook ...
... tot het volledige plafond bekleed is met de witte vinyl.
De zijkanten van de dakluikjes worden terug gemonteerd
Tussen de verschillende stroken vinyl zie je nog alle naden.
Je kan dit nooit zo mooi afwerken zodat deze naden mooi aansluiten.
Daarom kleefde ik een wit plastic latje over deze naden.
Zo gaat het trouwens ook terug op het origineel lijken.
Ook hier spande ik telkens de latjes op na het lijmen.
Het resultaat
.
Als ik zie hoe de vertreksituatie was, ben ik er behoorlijk tevreden van.
De vloer moet ik nog verder afwerken, en dan kunnen de meubeltjes er terug in...
De oude vloerbedekking en isolatie had ik verwijderd. Ze was geheel versleten. Ze moest er trouwens ook uit om het chassis los te kunnen maken.
Op een nieuwe isolatielaag kwam een nieuw stukje vinyl. Omdat de onderkant van de kartonnen bekleding van de zijwanden ook aangetast was door sleet, kleefde ik er een dun laagje aluminium op.
De meubeltjes oppoetsen, met hier en daar wat kleine herstellingen er aan, en ze kunnen er terug in.
Plots zien we het vertrouwde zicht weer... alhoewel, vergelijk dit maar eens met de eerste foto's van de reeks.
Ondertussen hebben we ook de originele disselkast terug in elkaar gestoken, geschilderd en gemonteerd, de gasleiding terug gemonteerd. De oorspronkelijke koelkast konden we niet redden, gelukkig vond ik een ander (even oud) exemplaar van het zelfde type dat ik wel terug aan de praat kreeg. De gaskachel deed het na een interne reiniging wel terug.
Een luifel aanpassen aan de gebogen vormen van een Bourgeois is niet vanzelfsprekend. Ik trof het, want ik kon een tweedehandse luifel overkopen van een man die hem speciaal voor een B43 aangepast had.
We hebben met deze Bourgeois inmiddels al heel wat trips achter de rug. Ze rijdt heerlijk, ook voor lange afstanden, en wat een luxe hebben wij erin (voorheen waren we tent-kampeerders). Ooit wil ik de buitenkant nog es herschilderen en een aantal rubbers vervangen.
enkel
BOCC leden
niet leden