Fabrikant uit België - actief van 1954 tot 1971.
Was gevestigd in: • Jezus-Eik (- Notre Dame au Bois -) •
Ets Dombard & Co NV - Capucijnendreef 22 - 3090 Overijse - België
Op sommige foto's hieronder kun je KLIKKEN voor een grotere foto

WA-WA Fietskar - '40-'45
Ir. Watteyne
maakt ze in
"Notre Dame Au Bois"
Voor Info en Foto's ...
Klik voor grotere foto

WA-WA Fietskar - 2010
Dimitri Vos
Voor Info en Foto's ...
Klik voor grotere foto

WA-WA prototype - 1948
Wim en Jannie Zonnevijlle
Meer foto's ...

WA-WA 180 Luxe - 196?
Jeroen Klein Nagelvoort
Klik voor grotere foto
Voor een ALBUM met foto's
van de restauratie
Restauratie foto's ...

WA-WA Mistral - 196?
Anny & Frans Josemanders
Klik voor grotere foto

WA-WA 400 SL - 1972
Els Michiels en Sandro Vos
Chassis Nr: 89 26330
"De Laatste ????"
Gelijkvormigheid Attest
getekend: JEAN-GUY DOMBARD
Voor meer foto's
KLIK
Klik voor grotere foto

WA-WA 400 SL - 1971
Jan & Wilma Lueb
Chassis Nr: 81 5786
Klik voor grotere foto

WA-WA 200 - 1967
Michel & Karin Devis-Demol
Chassis Nr: 78 3195
Website:
www.wawacaravan.net
Klik voor grotere foto

WA-WA Mistral II - 1968
Michel & Karin Devis-Demol
Chassis Nr: 58 2192
Meer Foto's van Mistral II
KLIK HIER
Website:
www.wawacaravan.net
Klik voor grotere foto

WA-WA 160 - 1961
Sandro Vos
Chassis Nr:
2 Foto's uit '69 en '70
KLIK HIER
Klik voor grotere foto

WA-WA 200 SL - 1968
Dimitri Vos
Chassis Nr: 68 3090
Fietskar Foto's
Klik voor grotere foto

WA-WA Edelweiss - 1966
Johan Mets
Chassis Nr: 35 1480
Meer foto's van deze
en van de volgende
Edelweiss
Klik voor grotere foto

WA-WA 200 SL - 1969
Marc Biesmans & Rosa Sels
Chassis Nr: ......
KLIK nachtelijke Foto's
Klik voor grotere foto

WA-WA 160 - 1961
Kurt Hagemann
Chassis Nr: 00 1081
Kenteken Nr: S-WW 160
KLIK voor meer Foto's en
Originele NOTA van Dombard
E-mail:
info@kurt-hagemann.de
Foto kan NIET groter

WA-WA 200 SL - 1969
Ulrike Dries
Chassis Nr: 68 3663
Foto's: WA-WA 200SL
KLIK hier
Foto's Restauratie: VW T2b
KLIK hier
Foto kan NIET groter

WA-WA 200 SL - 1969
Chassis Nr: 69 3648
Klik voor IETS grotere foto

WA-WA 180 Luxe - 1966
Kristof Mayens
Chassis Nr: 16 1671
met witte gebogen watertank
Klik voor IETS grotere foto

WA-WA watertank
Klik voor grotere foto

WA-WA 180 Luxe - 1968
Kristof Mayens
Chassis Nr: 18 2417
Foto kan niet groter

WA-WA 180 Sport - 1969
Theo Arntz -
Els van der Sar
2e-eigenaar
Chassis Nr: 49 3517
Bezoek de Website
WWW: - WA-WA Caravan NL ... -
Foto kan niet groter

WA-WA 180 Sport - 1969
Theo Arntz -
Els van der Sar
Originele NL voortent
Foto kan niet groter

WA-WA 400 SL - 1970
Jacqueline Schalk
Matt Hendriks
Chassis Nr: 89 3737
3-de eigenaar
met Dubbel glas
door 1-ste eigenaar
aangebracht
Klik voor grotere foto

WA-WA 180 Sport - 1969
Jacqueline Schalk
Matt Hendriks
Chassis Nr: 49 3491
Meer foto's ...
Folder 180 Sport
Foto kan niet groter

Voortent WA-WA 180
met de booglijn
van het dak
Foto kan niet groter
Ir. Watteyne in Notre Dame au Bois ontwikkelt een rubber-veersysteem, SILENT-BLOCK, Torsie-vering in Vol-Rubber en vraagt daar, al vòòr de Tweede Wereldoorlog, patent op aan. Deze vering is te gebruiken voor kleine aanhangers en vouwwagens. In de oorlog gebruikte Watteyne het systeem voor een fiets-aanhangertje dat verkocht werd onder de naam "WA-WA". In dat fietskarretje kan ook een kind zitten èn er is een geheime bergplaats aangebracht. Men gaat er van uit dat zo'n karretje met een kind erin een prima dekmantel is voor smokkel en daarvoor wordt de "WA-WA" dan ook veelvuldig gebruikt.
In 2010 wordt zo'n fietskar gevonden op de zolder bij een fietsenmaker, het is gemaakt met een wiel in de patent rubber veersysteem, in het Chassis geslagen letters: "WA-WA N-D AU BOIS"
en op de canvas bekleding in rode kleur de letters: "WA-WA" en een rood logo van een kangeroe.
Foto's hiervan : KLIK HIER
In 1948 maakt hij een prototype kampeerwagen WA-WA (zie bovenaan pagina)(mh).
In 1954 ontmoet Watteyne, Louis Dombard, die het Patent voor het veersysteem van hem koopt. Na een paar jaar experimenteren komt Dombard in 1956 met de eerste caravan op de markt, de WA-WA 160, de eerste jaren met enkel-lucht 400x8" bandjes.
Later worden dat 4 kleine wielen, 2 stuks aan iedere kant en heeft zo (dubbel-lucht 400x8"). Een opmerkelijk wagentje (3.30 m lang) met een reusachtig hefdak, een achterraam over de volle breedte en een indeling met kopkeuken. Dankzij het hefdak is de WA-WA ingeklapt slechts 1,84 m hoog en omdat hij niet meer dan 260 kg weegt is de WA-WA zelfs door hele kleine auto's als de Renault 4 te trekken. Er worden in de begintijd ca 400 wagens per jaar gebouwd.
Eind jaren '50 volgt een 20 cm breder model, de "180", ook met 4 kleine wielen (dubbel-lucht 400x8"). Nog weer wat later komt de "200", die 3,40 m lang is en nog weer een beetje breder (2,05 m). In 1966 maakt WA-WA ook enkele 'gewone' modellen met vast dak, zoals de "Edelweiß", de "Mistral II" en de "Baccara", beslist minder karakteristiek dan de 160, 180, 200 en Mistral. (Later heeft men nog de modellen "200 SL" en "400 SL" uitgebracht met een 'gewone' torsie-as met 2 grotere wielen-mh) In totaal zijn er ca. 6000 WA-WA's gebouwd. Felle concurrentie dwingt Louis Dombard in 1971 de productie stop te zetten.
Op 1 - 2 en 3 mei 2009 zijn wij uitgenodigd door de dorpsraad van Jezus-Eik om met onze WA-WA's terug te keren naar de geboortegrond van de WA-WA caravan. Dit weekend zal een soort "Historisch weekend" worden, waarbij op feestelijke manier aandacht geschonken zal worden aan enkele historische feiten van de afgelopen 50 jaar.
| WA-WA | Lang | Breed | Gew | sl.pl | WC | NL fl. |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 180 Stand | 330 | 180 | 280 | 3/6 | nee | 3050 |
| 180 Luxe | 330 | 180 | 290 | 3/5 | nee | 3750 |
| Edelweiss | 330 | 180 | 305 | 3/6 | nee | 4100 |
| Mistral | 340 | 190 | 320 | 4/5 | nee | 5750 |