Fabrikant uit Duitsland - van 1958 tot heden
Bad Kreuznach

Wilk ?? - 1974
met de naam: "Onze Ouwe"
Wesley Poelman - Wetteren
E: wpoelman@yahoo.com
vrij uit: "Caravannen door de tijd", Henk Kroon, 1995, Kluwer
Het kan gezien de ouderdom van het boek, achterhaalde info zijn.
De naam van Helmut Wilk duikt voor het eerst op als hij in 1952 op een tentoonstelling zijn 'Auto-Bett' introduceert, een simpele constructie die het mogelijk maakt vrij comfortabel in je auto te kunnen slapen. Verder probeert hij een 'Autotent' aan de man te brengen, een tent die wordt opgezet met gebruikmaking van de auto. Pas in 1958 bouwt hij in Bad Kreuznach zijn eerste caravans, 37 stuks van het type "Tramper", speciaal ontworpen om te worden getrokken door een Volkswagen Kever, gewicht 340 kg, prijs DM 4.170,=. De productie loopt gestadig op tot 1800 stuks in 1963. In 1964 is Wilk Duitslands No 1 met 3000 eenheden.
In 1963 richt Helmut Wilk de dochteronderneming "Stern" op.
In 1964 richt Helmut Wilk samen met Sam Alper van CI uit Engeland, ---met ieder de helft van de aandelen---, een nieuwe firma op: CI-WILK. Uit Engeland wordt de Eccles en de Sprite gehaald. De eigen productie stijgt tot 12.400 eenheden in het topjaar 1972.
In 1986 wordt Wilk opgenomen in het T.I.A.G. concern.
Momenteel is Wilk onderdeel van de KNAUS TABBERT GROUP GMBH.
In 1964 doet Helmut Wilk uitgebreide rijproeven op een race-circuit en stelt vast dat een stabilisator (SAFE CAR) de wegligging van de auto met caravan sterk verbetert. Onmiddellijk zijn Wilks daarna uitgerust met stabilisators. Hetzelfde verhaal een paar jaar later met schokdempers.
De volgende informatie is uit het boekje:
CARAVANS van Alkenreeks no: 106 Alkmaar, samengesteld door: G.M. v/d Mark.
(gegevens zijn van de Nederlandse markt, wellicht levering in België anders)
| Wilk | Lang | Breed | Gew | sl.pl | WC | NL fl. |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Trip DB | 320 | 200 | 640 | 3/4 | nee | 6850 |
| Trip T | 320 | 200 | 650 | 3/4 | ja | 6950 |
| Trailer DB | 375 | 200 | 710 | 4/6 | nee | 7850 |
| Trailer LB | 375 | 200 | 700 | 3/6 | nee | 7950 |
| Trailer T | 375 | 200 | 720 | 3/5 | ja | 8150 |
| Trend L-DB | 435 | 210 | 835 | 2/7 | nee | 9750 |
| Trend AK | 435 | 210 | 850 | 4/5 | ja | 9950 |
| Trend DK | 435 | 210 | 850 | 4/5 | ja | 9950 |
| Trend T-LB | 435 | 210 | 840 | 3/6 | ja | 10250 |
| Traveller AK | 490 | 210 | 930 | 4/8 | ja | 11350 |
| Traveller DK | 490 | 210 | 910 | 3/6 | ja | 11350 |
| Traveller T-L-DB | 490 | 210 | 920 | 4/6 | ja | 11750 |
| Transiat | 510 | 210 | 990 | 4/9 | ja | 13150 |
| Triumphat | 630 | 210 | 1365 | 6/10 | ja | 16000 |